واژگونی خودرو در مه‌ولات یک کشته و یک مصدوم در پی داشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد سه دستگاه خودرو حادثه آفرید| نجات راننده محبوس در پراید توسط آتش‌نشانان حریق مغازه در خیابان عیدگاه اطفا شد (۱۲ اردیبهشت)+عکس انحراف مینی بوس در تبریز هشت مصدوم برجای گذاشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله افراد ناشناس به پزشکان در کرخه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جاعلان اسناد دولتی در غرب تهران دستگیر شدند (۱۲ اردیبهشت) راز ناپدید شدن یک ماهه جوان گمشده فاش شد استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) از دستگیری قاتل مست ۲ زن در عروسی تا عروسی‌هایی که عزا می‌شود تاثیر منفی میکروپلاستیک‌ها بر تغییرهورمون و جنسیت جنین مهر و موم کارگاه تولید موادشوینده تقلبی در مشهد (۱۲ اردیبهشت) ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند
سرخط خبرها

سهم اندک مشهدی ها از وام بازنشستگان تأمین اجتماعی | وامی‌برای‌ندادن!

  • کد خبر: ۱۷۰۲۵۷
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
سهم اندک مشهدی ها از وام بازنشستگان تأمین اجتماعی | وامی‌برای‌ندادن!
از ۴۰ هزار فقره وام بازنشستگان تأمین اجتماعی، مشهد فقط ۱۰۰۰ سهم دارد که بسیاری هم مشمول آن نمی‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی، ثبت نام وام قرض الحسنه ۲۰ میلیونی بازنشستگان که از ۲۷ خرداد آغاز شده است، تا ۳۱ این ماه ادامه دارد. رقم وام قرض الحسنه بازنشستگان تأمین اجتماعی از ۱۲ میلیون تومان پارسال به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است. پس از ثبت نام و مشخص شدن افراد واجد شرایط، در آستانه دهه امامت و ولایت پرداخت مرحله اول وام قرض الحسنه بازنشستگان به ۴۰ هزار نفر آغاز می‌شود.

سهم مشهد از وام بازنشستگان

دبیر کانون کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا ضمن انتقاد از روند ثبت نام وام بازنشستگان، می‌گوید: به علت محدودبودن زمان ثبت نام، بسیاری از متقاضیان موفق به این کار نشده اند. رحمت ا... پورموسی با بیان اینکه برای ثبت نام نیازی به مراجعه حضوری به کانون بازنشستگان نیست و می‌شود به صورت اینترنتی هم ثبت نام کرد، می‌افزاید: در چند روز گذشته تعداد زیادی بازنشسته به کانون بازنشستگان خراسان رضوی و مشهد مراجعه کرده و خواهان ثبت نام شده اند، اما با توجه به مشکلاتی که در سایت وجود دارد، این افراد موفق به ثبت نام نشده اند.

وی با بیان اینکه سهمیه وام‌ها با تعداد بازنشستگان تناسبی ندارد، می‌گوید: از ۴۰ هزار فقره وام درنظرگرفته شده، کمی بیش از ۱۸۰۰ فقره وام برای خراسان رضوی و هزار فقره وام برای مشهد در نظر گرفته شده است. این در حالی است که مشهد بیش از ۱۶۰ هزار بازنشسته دارد. به عبارتی، سهم مشهدی‌ها از تعداد وام بازنشستگان تأمین اجتماعی ۲.۵ درصد است.

پورموسی با بیان اینکه ۷۲ درصد از بازنشستگان تأمین اجتماعی و ازجمله بازنشستگان مشهدی حداقل بگیر هستند، می‌گوید: بازنشستگان حداقل بگیر تأمین اجتماعی باید با مبلغ کمتر از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان زندگی کنند. این در حالی است که بسیاری از آن‌ها به دلیل افزایش سن، درگیر هزینه‌های درمان هستند. علاوه بر این، بخشی از این افراد که مستأجرند، با مشکلاتی دوچندان روبه رو هستند. به عنوان مثال، در روز‌های گذشته بخشی از افرادی که برای ثبت نام وام به کانون بازنشستگان مراجعه کردند، می‌گفتند که وام را برای تأمین هزینه رهن مسکن یا هزینه درمان می‌خواهند.

دبیر کانون کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه هنوز بخشی از وام‌های پارسال پرداخت نشده است، می‌گوید: پارسال با وجود اینکه برخی افراد اسمشان برای وام درآمده بود، هنوز موفق به دریافت تسهیلات نشده اند. از این رو انتظار می‌رود که پیش از آغاز پرداخت‌های جدید، وضعیت وام‌های این افراد تعیین تکلیف شود.

انتقاد از سهم اندک مشهد

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه تعداد وام‌های تخصیص یافته به بازنشستگان مشهدی فقط هزار فقره است، می‌گوید: با توجه به جمعیت بازنشستگان تأمین اجتماعی در مشهد، این تعداد وام اصلا جوابگوی نیاز‌های آن‌ها نیست. ضمن اینکه مبلغ وام درنظرگرفته شده هم با توجه به هزینه‌های زندگی اندک است. فاطمه رحمانی می‌افزاید: با توجه به اینکه میزان مستمری بازنشستگان با هزینه‌های زندگی آن‌ها تناسبی ندارد، این اقشار مجبور می‌شوند که بخشی از هزینه‌های زندگی را از طریق وام تأمین کنند. با این حال، درعمل تعداد وام‌هایی که به این اقشار داده می‌شود، با درخواست هایشان تناسبی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، مسئله اعطای وام و بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان در دستورکار قرار گرفته و مقرر شده است تا در هفته‌های آینده جلسه‌ای با حضور مسئولان تأمین اجتماعی و نمایندگان بازنشستگان برگزار شود. یکی از دستورکار‌های این جلسه، بررسی روند پرداخت تسهیلات بانکی به بازنشستگان است. رحمانی با بیان اینکه افزایش تسهیل دسترسی بازنشستگان به وام ضروری است، می‌گوید: درحالی که از نظر اقتصادی بین درآمد و هزینه زندگی بازنشستگان تناسبی وجود ندارد، کمک به بهبود معیشت بازنشستگان امری ضروری است.

روش ثبت نام وام

بازنشستگان برای ثبت نام دریافت وام می‌توانند از دو روش ثبت نام حضوری و غیرحضوری کمک بگیرند. برای ثبت نام حضوری وام بازنشستگان تأمین اجتماعی، افراد باید به کانون‌های بازنشستگی سراسر کشور مراجعه و با تکمیل فرم ثبت نام، درخواست دریافت وام را ثبت کنند. روش دوم برای دریافت وام بازنشستگی، ثبت نام اینترنتی است. متقاضیان در این شیوه باید به سامانه es.tamin.ir مراجعه و درخواست اینترنتی شان را ثبت کنند.

برای دریافت این تسهیلات نیازی به ضامن نیست و این وام با توافق میان سازمان تأمین اجتماعی و بانک رفاه کارگران، با کارمزد ۴ درصد به بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان پرداخت می‌شود. پس از ثبت نام، همه مراحل بررسی شرایط متقاضیان و پرداخت این تسهیلات به صورت غیرحضوری انجام می‌شود و نیازی به مراجعه بازنشستگان به بانک و شعبه‌های تأمین اجتماعی وجود ندارد.

مالکیت تلفن همراه، نداشتن سابقه چک برگشتی، نداشتن بدهی معوق به سیستم بانکی، استفاده نکردن از تسهیلات مشابه بانک رفاه در دو سال گذشته و همچنین داشتن حساب در بانک رفاه کارگران با دست کم ۱۰۰ هزار تومان موجودی، شرایط دریافت این تسهیلات است. در صورت داشتن این شرایط، متقاضیان در این مرحله می‌توانند از طریق کانون‌های بازنشستگی ثبت نامشان را نهایی کنند و نیازی به مراجعه حضوری به بانک و سازمان تأمین اجتماعی ندارند و مبلغ تسهیلات به حساب مستمری بگیر واریز می‌شود. بازپرداخت این تسهیلات دوساله و به صورت قرض الحسنه با کارمزد ۴ درصد است.

وامی‌برای‌ندادن!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->